Tuesday, 8 November 2011

Epilog cinta-bab 1

Hari ini,hari pertama Fara bergelar seorang Cikgu.bukan lah cikgu yang besar mana,cuma cikgu sekolah rendah di Kampung Badak.Mestilah gugup rasanya bila kali pertama menjadi seorang pendidik.Lebih-lebih lagi berdepan dengan murid-murid.Jadi,Fara memulakan kerjayanya dengan melapor diri pada Guru Besar sekolah kebangsaan Jaya Permai,Haji Jofri binti Karpal.


"Assalamualaikum tuan,saya Farah Aniza,cikgu baru..." . Belum sempat lagi fara menghabiskan intro tentang dirinya, Tuan Jofri menyampuk , "saya tahu , wah , orangnya cantik seperti namanya , jadi , saya dah pun baca resume awak dan awak memang seorang yang berkaliber" . Tuan Jofri merenung mata Fara sambil mengewink2 dan tersenyum lebar sehingga menampakkan giginya yang rompong itu. "eh,terima kasih tuan , jadi boleh saya mulakan kerjaya saya ini? " . Fara berasa kurang selesa kerana Tuan Jofri melontarkan kata-kata dengan nada yang romentik.

Seorang wanita datang dan terus tarik telinga  Tuan Jofri, "Abang jangan nak menggatal eh , siap wink2 ingat saya tak nampak ? kang ni makannya ! " . " adeh , eh mana ada , maklum lah , da tua , tu yang mata terkebil-kebil je tuh " . Rupa-rupanya dia isteri kepada Tuan Jofri , Puan Salmah yang merupakan GPK di situ . " eh , inilah cikgu baru tu ye ? wah , masih bergetah gitu " kata  Puan Salmah " ." Puan ni, biasa je lah , em , jadi saya akan mengajar kelas yang mana ya puan ? " . "oh ya , lupa pula , kamu akan mengajar kelas 1 Perkasa " .  " Baiklah puan , terima kasih ". Fara segera bergegas ke kelas  sambil tertawa sendirian.


Dengan langkah konpiden , Fara menuju ke kelas itu. Fara melangkah masuk ke kelas , tiba-tiba suasana yang huru-hara tadi menjadi senyap . Fara terkasima . lalu dengan selamba dononya , dia duduk di meja guru dan meletakkan beg tangan berjenamanya yang dibeli di pasar malam di atas meja. Semua murid seolah-olah kebingungan dan berbisik sesama sendiri. Fara memulakan dengan menulis namanya di papan putih dengan bangganya. Tiba-tiba seorang pemuda yang agak tinggi dan sedikit hensem mengetuk pintu kelas . " tok tok , assalamualaikum , err cik..." . Dia melihat papan putih dan membaca nama Fara . " Cik Farah ? , boleh saya tahu apa awak buat kat sini ? " . " waalaikumsalam encik.." fara melihat tag nama yang tersemat di dada pemuda itu.." encik Shah , kenapa ? awak nampak saya tengah bersukan ke? " jawab fara dengan kereknya. " jadi,awak lah cikgu baru tuh , amboi , tidak la, cuma saya agak pelik lah , setahu saya kelas 1 Perkasa kat sebelah dan ini adalah kelas saya dan sebab tulah saya tanya apa awak buat kat kelas saya ? " jawab Shah dengan nada perli.. Fara jadi nervous,OMG..macam mana ni,dia langsung tak tahu nak buat apa. " oh , ea ? " . dengan segera fara amek semua barangnya , dan cepat-cepat nak keluar dari situ . Muka fara da merah gila. Murid-murid dalam kelas tuh sudah bergelak sakan. Belum sempat lagi  fara melangkah keluar,Shah memanggil fara..mata bertentang mata..lagu jiwang mula kedengaran , fara tersipu malu dek renungan menggoda shah.Tetibe je , " sebelum awak keluar , tolong padamkan papan putih ni ye ? " . peh, kene game lagi . Dengan tak relanya, fara lakukan juga. Fara beredar dengan malunya.
Bace dah?Dah tuh Komen lerr sekali!

1 comment:

gadis berpuitis said...

panjang sangat. haha. tukar font. juling aku nak baca. btw bolehh la :P